onsdag 4 januari 2012

Frågor om mig och mitt andra liv på isen!!!

Varför började jag åka konståkning?

Jo tekniskt sätt har jag inget riktigt skäl till att jag ville börja. Men jag har alltid tyckt att det är roligt. Fast ett skäl som jag tror att alla konståkare har är nog att man vill lära sig mer och få bättre kunskaper.

Hur kom jag på att jag ville börja?

Min mamma har sedan jag varit liten åkt med mig till Kockums för att åka skridskor. Jag har alltid tyckt att det var så kul. Så jag testade på att åka när Malmö KK hade en sådan träningsvecka på sportlovet. Ända sedan dess har jag åkt den veckan och alltid tyckt att det var superkul. En dag för typ två år sedan fick jag hem en lapp från just Malmö KK och då stod det om jag ville börja på konståkning. Så glad som jag var frågade jag mamma och fick såklart ett ja från henne. Det var ju inte riktigt jag  som tog initiativet till att börja utan det var för att Malmö KK skickade ut den lappen. Jag åker fortfarande på varje kul i fem (konståkningen på Malmö KK under sportlovet). Så detta var nog därför jag började åka.

Vad jag tycker är kul?

Det som jag tycker är roligast med konståkningen är nog att få lära sig något nytt och att få tillbringa den tiden med sina bästa kompisar på isen. Men om man ska gå in på vad jag tycker är kul i detaljer så är det nog att hoppa salcow, öggel och flipp (även om jag ej landat flipp än). Jag tycker även om att göra olika piruetter som ståpiruett, sittpiruett, liggpiruett och olika sorter av himmelspiruett. Jag älskar också lite olika steg. Kommer inte på namnen just nu. Känner mig lite korkad för att jag inte gör det men inget jag kan göra något åt nu J Men det som jag tycker är roligast är nog flygskär, enkelt och roligt på samma gång.

Varför bytade jag klubb?

Det är faktiskt nog en av de enklaset frågorna hitintills. Jo varför jag bytade klubb är för att jag tycker att Malmö KK har en riktigt dålig kommunikation med oss åkare. Enligt mig och min mamma så var det en av de problem som vi tyckte var ett bra skäl till att byta klubb. Det andra var nog att jag ville ha lite strängare tränare! För den jag hade på MKK var liksom rolig och inte så sträng men den jag har nu på SKK är fortfarande snäll men lite mer bestämd och det tycker jag är jättebra för då får man mer vilja att lära sig mer och att klara sakerna fortare. Inte för att det var något fel på min gamla lärare utan att jag bara ville ha mer utmaning. Och på SKK fick jag det. Både en grupp som var mer i min smak och ålder. För på MKK var det både småbarn blandat med sådana som jag! Så jag fick mer utmaningar och lite bättre lärare och det har hjälpt mig mycket. Särskilt i utvecklingen har det nog synts mest på. Detta är några av de andledningar att jag bytade från MKK till SKK.

Varför och varför inte just du borde börja på konståkning!

Varför du borde åka är nog för, om du älskar att stå på isen så är det en bra början på varför man borde börja åka. Andra skäl är nog att om du vill bli mer graciös och ha kul så är detta ett säkert skäl till att börja. Ja helt enkelt om du älskar isen, vill vara lite mer graciös, lära dig åka bättre och att få riktigt goda vänner som har samma intresse som dig!

Vissa skäl att du inte borde åka är nog rätt enkla. Om du hatar kylan, tycker inte om isen, tycker inte om konståkning över huvud taget så är detta nog inget för dig ;)

Tips till dig som antingen bara vill börja åka!

Du ska ej ha termobyxor, hockeyskridskor, stela kläder, tjocka jackor,  för tunna kläder och inte utsläppt hår!

Du ska ha rörliga byxor/ tights, linne eller en vanlig tröja, en kofta, vantar ( är ett måste ), strumpor som ej glider ner i skridskon, konståknings skridskor, hjälm och skydd vid behov och uppsatt hår ( ett måste det med ).

Bra att ha/ vara Vig, benmuskler, tålamod, balans, kroppsstyrka, mod och att älska isen.

Ishallen för mig är som ett andra hem!!!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar